NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-30
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-05-17, 22:14
Birgitta,
de enda 'säkra' uppgifterna om Nils Gustafs mor som finns i födelseboken är att hon var 21 år gammal och ogift. Adressen kan var hennes egen, permanent eller tillfällig (hem för ogifta mödrar), men också barnmorskans. Om det är något av de senare kan ofta avgöras genom att flera ogifta mödrar haft samma adress vid samma tid och det har jag inte funnit vad gäller Sibyllegatan 37. Jag skulle alltså tro att modern bodde där när sonen föddes, men det behöver inte betyda att hon var skriven på adressen. Så även om du skulle finna en 21-årig kvinna bosatt på denna adress 1880 kan du inte dra slutsatsen att hon var modern.
 
Jag tycker att du i första hand ska höra med Stockholms stadsarkiv om Nils Gustaf var barnhusbarn innan han kom till fosterföräldrarna eller om han var utplacerad av fattigvården - i så fall kan det finnas uppgifter om modern i dessa arkiv.
 
Har du kontrollerat vad som står i inflyttningslängden och husförhörslängden i Låssa? Där kan du eventuellt finna ett barnhusnummer eller uppgift om från vilken församling han inflyttade och därmed få möjlighet att följa honom bakåt.