NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-13
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-03-07, 20:40
Helena,
jag ser att du läst det svar jag gav dig under Matteus. Och tydligen har du kontrollerat att fadern är noterad okänd i Matteus fb - därmed håller jag nog inte för troligt att modern var (officiellt) förlovad/trolovad med honom.  
 
Klart är att Alfrida inte hade sonen hos sig i Stockholm 1908-12 - han befann sig då troligen i fosterhem. Vet du om det var släktingar i Finnerödja som tog hand om honom under denna tid? Eller om han var kvar i Stockholm? Som jag skrev under Matteus kan det finnas uppgifter i de kommunala arkiven (i Stockholms stadsarkiv - se www.ssa.stockholm.se) om han placerades i fosterhem i Stockholm. Där har du i så fall största chansen att hitta namnet på fadern, under förutsättning att modern uppgivit det. Skulle alltså rekommendera dig att pröva den möjligheten (om du inte redan gjort det?) innan du på måfå börjar söka en eventuell Bergström som dog i Stockholm 1907-08.
 
Jag vet ju inte hur pass tillförlitliga du bedömer de muntliga uppgifterna om barnafadern vara, men rent allmänt kan sägas att mödrar till uä barn - på den tiden det ännu var en skam att få sådana - inte sällan friserade sanningen både inför barnet och släkten och berättade om en fästman som hastigt dött före den planerade vigseln etc etc.