NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-01
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2005-04-14, 18:56
Hej !
 
Enligt uppgift från pastorsexp. i Hjo kom Augusta Emerentia Jeansson f.28/12 1857 i Lyrestad, Skaraborgslän till Frideborg i Fridene församling 20/11 1905.Hon kom från Hedvig Eleonora förs. i Stockholm. Samma år hade hon gift sig med resehandlaren Bengt Pålsson i Fridene enl. församlingsboken 1930.Tidigare församlingsböcker har ingen uppgift om vigsel.
Emerentia blev Bengt Pålssons 2:a hustru.I Fridene väntade sju barn på henne. De hade blivit moderlösa 1902.
| Jag undrar när Emerentia och Bengt vigdes, trol. hösten 1905 i Hedvig Eleonora förs.
  I CD?n Sveriges befolkning 1890 fann jag Emerentia som piga hos löjtnant Otto Vilhelm Bergström med familj. De var bosatta i Havsfrun No.20 Hedvig Eleonora, Rote 11.
| Min andra undran gäller när och vart Emerentia flyttade.Särskilt betydelsefullt är, om hon flyttade till Västergötland och kanske återvände till Hedvig Eleonora någon gång mellan 1890 och 1905.
  Hon blev en mycket bra mor för barnen och Emerentia och Bengt fick 41 lyckliga år tillsammans, innan hon dog i dec. 1946 i Frideborg.Resehandlarens affärsresor torde inte ha sträckt sig så långt som till Stockholm, därför misstänker jag, att Emerentia bott någonstans närmare Fridene under en period.
  Jag skulle bli tacksam om någon kan finna Emerentias vigsel samt flyttningar mellan 1890 och 1905.
 
  M.v.h.
 Ann-Marie Gidå