NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-05-10, 11:42
Hej Christer,
 
Mycket spännande detta med Erik Torgerssons jordinnehav i Säve socken!
 
Jag ska se om jag kan finna mer detaljer, men på rak arm känner jag inte till någon koppling till en Peder Bilde.
 
Jag har dock själv börjat gå igenom 1574-75 års jordebok och kunnat konstatera att det fanns:
 
- en Torgier i Tjuvkil, Lycke socken (A0055666_00151)
 
- en Torgier i Quaröd (?), Lycke socken (A0055666_00061)
 
- en Torgier i Röie (?), Lycke socken (A0055666_00063)
 
och
 
- en Erik i Glose, Torsby socken (A0055666_00060)
 
Kanske kan det finnas något samband här?
 
Jag har också noterat att namnet Claus är mycket ovanligt! Jag har ännu inte sett det någonstans i hela jordeboken.
 
Det har dock funnits en handfull bärare av namnet i trakten, enligt Norske Rigsregistranter:
 
- den 2 juli 1574 omtalas en Claus Jensen, borgmästare i Kungälv,
 
- den 12 juni 1581 ges Claus Jensen, lagman i Viken, förläningsbrev på gården Ormo i Ytterby socken, vilken han enligt brev av den 13 juni 1586 avstod då han fick förläningsbrev på gården Tofta i Lycke socken (redan den 1 oktober 1605 sägs dock lagmannen Jens Christensen bo på Tofta),
 
- den 14 augusti omtalas en Claus Paulsen, som kallade sig Claus Beck, borgare i Uddevalla,
 
och
 
- den 27 september 1601 omtalas en Claus Jensen, borgare i Marstrand.
 
Min fundering är nämligen om någon av dessa herrar kan ha varit far till Cecilia och Margareta Clausdöttrar?
 
Deras söner kallade sig visserligen för Brun, i Claus Erikssons fall redan år 1619, men det namnet kan ju komma från moderns sida?
 
Jag har sett en notering om att lagmannen Claus Jensen var adlig.  
 
Kanske förde han - eller någon av de övriga, som borgerligt vapen - en sköld med en lilja över en ros?  
 
Det vore himla spännande att få synpunkter på ovanstående!
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J