NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-06-25
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2012-03-25, 13:55
Jag söker bakgrundsinformation om soldaten Johannes Dyk som dog 1809-01-09 i Brålanda Dalsland, i Västra Armén under krigskommendering. Han anges vid sin död vara 21 år, hemmahörande i Södra Sandsjö socken och boende i Dångebo Södergårds soldattorp, Rote Dångebo no 55. Han vigdes den 19 maj 1807 i Linneryds socken med Maja Svensdotter och de hade tillsammans det enda barnet Christina född den 3 april 1808. Hans patronymikon anges i vigselnotisen som Jonsson.  
 
Enligt inflyttningslängden AD Södra Sandsjö B I:1 bild 34 pos no 17 flyttade Johannes Dyk till Södra Sandsjö 1806. Där anges ”… (?) soldaten Johannes Dyk år 1806 inflyttad ifrån Hoby till ”Dångebo nrg s” (?)”.  
 
Så långt finns klara fakta om Johannes, men några tidigare uppgifter om Dyk i Hoby har jag inte funnit och om hans ursprung tätnar mystiken då man studerar in- och utflyttningslängden för Södra Sandsjö och Soldatarkiven.  
 
I samma inflyttningslängden anges nämligen i pos no 14 ”skräddaren …(?) Johannes J-son Ågren” inflyttad samma år till Dångebo Södergård ifrån Tingsås. Han har enligt B I:1 bild 33 pos 15 året innan flyttat från samma gård till Tingsås. Denne Johannes är född 30 september 1787. Hans far är den avskedade soldaten Jon Persson Ågren död 1801. Efter 1806 finner jag inga spår efter J. Ågren. Det är lika tyst om honom därefter som det är efter Dyk åren före 1806.  
 
Är Johannes Ågren och Johannes Dyk samma person? Har någon några uppgifter härutöver om dessa personer? Kan någon hjälpa till med tydningen av texten i de refererade positionerna? I det här fallet kan även konfirmering av avsaknaden av uppgifter ha ett värde. In o utflyttning mellan S Sandsjö och Hoby var vanlig även bland soldater. Fanns det särskilda skäl för det.  
 
Det ska också noteras att om man granskar soldatarkiven finner man beträffande Johannes Dyk olika patronymikon på denne - både Jönsson (i Centrala soldatregistret i DIS) och Larsson (i Anarkiv och i boken: Colllin ”Knektar i Konga kompani”) förekommer.  
 
mvh  
 
Lars Ihd