NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2010
Skrivet av: Gunnel Toft skrivet 2009-08-28, 16:40
Hej!
Jag har totalt kört fast när det gäller min morfars morfars föräldrar. Jag kan följa dem bakåt till ca 1812, men sedan försvinner de i dimmorna. I Marstrand C:3 p 401 (bild 204 AD Online) noteras en vigsel mellan Båtskepparen Andreas Hillberg från Instön och pigan Inger Jans- el Jönsdotter. Även om kvinnan fortsättningen kallas Ingrid Jonsdotter, så misstänker jag att det är rätt personer. En märklig omständighet är att lysningen äger rum i slutet av 1811, men vigseln inte förrän februari 1814 (om jag läser rätt). Gällde lysningen under så lång tid, utan att det behövde lysas igen? Första barnet föddes i september 1812, andra barnet i november 1814. Andreas uppges i alla senare hfl vara född 1784-12-12, födelsesocknar som nämns är dels Lycke, dels Ytterby. Ingrid uppges född 1791-12-24 i Lycke. Hur jag än letar i de angivna församlingarna, med annexförsamlingar, så kan jag inte hitta någon av dem. Jag har letat både i födelseböcker och husförhörslängder. I inflyttningslängd för Marstrand finns en dräng Anders Hillberg com inflyttar 1812 från Torsby, (Marstrand B:1 bild 6 AD Online) men går jag till Torsby så finns han inte där. Finns det möjligen någon som stött på dessa personer, eller har några tips som jag inte prövat? Tacksam för all hjälp!
 
Hälsningar
Gunnel Toft
 
(Meddelandet ändrat av guto 2009-08-28 16:41)