NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-21
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 2012-11-22, 21:13
Lena,tyvärr har jag inga fakta eller källor att komma med. Jag känner igen alla namn, utom Stadsbudet 2.
Min farmor, med syskon och föräldrar, flyttade 1910 från Katarina till Långbrodal 134. Men jag vet inte någon exakt position, bara att hon berättade att de kunde se Långsjön från fönstret.
 
När det gäller Anneborg, så tror jag att det kan vara ett äldre namn för dagens Anneboda. I så fall skulle Örbyvägen kunna vara dagens Örby Slotts väg. För den ursprungliga vägen till slottet måste väl ändå haft en annan sträckning. Alltså mer rakt mot slottet, och inte som den nuvarande som går parallellt med slottet. Men det är bara en gissning.
 
En annan gissning är att dagens Huddingevägen kanske kallades Örbyvägen i tidernas begynnelse. För innan den fanns var det Götalandsväg som var förbindelsen ut från Skanstull och söder ut. Men jag vet inte när Huddingevägen blev den nya förbindelsen.
 
Ottesångsvägen finns ju i dagens Liseberg. Väldigt nära Anneboda.
 
Ja du, bara gissningar blev det. Jag skulle föreslå ett långt besök på Stockholms stadsmuseum, jag tror att det är platsen för bästa hjälp.
 
/Peppe