NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2007-02-11, 16:46
Hej!
 
Den här frågan kanske blir svår att besvara då den gäller tiden efter 1900.
 
Jag håller på att utreda vem som är vem i album #32146 i Porträttfynd. Ägarinnan av albumet var från Själevad, Ångermanland. Ett av korten #32146 visar ett par med ett barn. Fotot är taget i Stockholm. På ett annat kort #32168 finns gossarna Nisse och Åke. Jag misstänker att de är födda kring 1915 och 1917.
 
Ägarinnan av albumet hade en syster som hette Anna Teresia Jonsson född 13/4 1891 i Själevad, Ångermanland. Hon flyttade till Adolf Fredrik, Stockholm 1913. Jag misstänker att hon gifte sig 1914, men med vem?
 
Nu står det visserligen Jonas Jonsson bakpå kortet, men det kan betyda att det är han (en bror till Anna Teresia) som ska ha fotot
 
Jag hittar ingen Anna Teresia med det födelsedatumet i Dödsboken, så att jag kunde få veta hennes efternamn som gift. På det sättet kanske det också det går att ev finna sönerna i dödsboken, om jag hittar faderns efternamn.
 
En av bröderna bodde i England några år. Jag fick hjälp med att hitta namnet på hans engelska hustru. Båda dog i Sverige. Med Ett gott Nutt (sic) År-kort från London i december 1913, blev det spännande att utreda vad han gjorde där strax före krigsutbrottet.
 
Ann-Mari