NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-26
Skrivet av: Eila Artursson skrivet 2007-02-05, 02:41
Maria Elisabet Bengtsson/dotter.
Hej igen! Jag letar fortfarande efter denna kvinna och nu har jag fått ett nytt spår. Jag hade fått reda på av pastorsexpeditionen i Gladhammar (Gunnebo) att det stod att hon var född 1880-06-14 i Katarina i Stockholm. Jag har letat vidare och funnit en Maria Elisabet född det datum som jag hade fått men i Adolf Fredriks församling istället. Fadern heter Åke Bengtsson och modern skall heta Maria Olsdotter, så långt stämmer allt men tittar man sedan på 1890 års folkräkning finns inte vare sig Maria eller Åke som jag på något sätt kan koppla ihop med min Maria Elisabet. Min fundering är om det kan vara denna  
 
Maria Elisabet
f. 1880 i Stockholm (Stockholms stad)
fosterb.
Flicka, barn i familjen
Kometen 3
Adolf Fredrik rote 18 (Stockholms stad, Uppland)
 
 
isf är hon fosterbarn till denna kvinna
Post 119861
 
Anderson, Kjerstin
Vagnmak.hustru
f. 1854 i Högestad (Malmöhus län, Skåne)
Gift kvinna, mor i familjen
Kometen 3
Adolf Fredrik rote 18 (Stockholms stad, Uppland)
Mannen i Amerika
Födelseort i källan: Högestad Malmö
 
I 1900 års folkräkning finns det en annan kvinna som skulle kunna vara min Maria
som då isf har flyttat till Skåne Västerstad.
 
Maria Elisabet träffar iaf på något sätt en man från Skåne och gifter sig och flyttar till Gladhammar. Det finns ju möjligheter.
 
Jag undrar är det någon som vet något om dessa personer?
 
Genline har tyvärr inte husförhör så långt och jag undrar om man kan få hjälp någon annan stans. Jag har hittat henne i födelseboken men det står tyvärr ingen exakt adress där hon skulle bott med sina föräldrar. Skulle också vilja veta varför hon bor som fosterbarn? Kan hennes föräldrar vara döda och vart har isf hennes syskon tagit vägen det verkar som om hon skulle varit 5:e barnet. Jag har letat i flera år och detta är den bästa ledtråden hittills så jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde ta sig tid och hjälpa mej.
 
Vänliga hälsningar/Eila