NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-15
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-04-10, 15:03
Susanne,
flyttlängderna är enklaste sättet att finna närmare uppgifter, när man väl (genom mantalsregistret) lyckats lokalisera en person vid en viss tidpunkt. Jag gick igenom registret till Adolf Fredriks inflyttningslängder 1850-1866 (som jag har tillgång till genom SVAR-abonnemang, men flyttlängderna och registren finns på mikrokort och eventuellt också på Genline).  
Där fann jag att trädgårdseleven Johan May inflyttade 1854 plus hänvisning till sid 115 i inflyttningslängden. Den har jag inte ännu, men du kan läsa den på mikrokort. Där ska stå när och var Johan var född samt vilken församling han utskrivits från och när. Har du inte otur så står det ett församlingsnamn och inte bara 'Stockholm' som födelseort (om han nu var född i stan) och då kan du ju gå direkt till födelse-/dopbok.  
I annat fall harvar du vidare med flyttlängderna. Först till utflyttningslängden i den församling han närmast kom från - där ser du när han inflyttat i den församlingen, därefter till inflyttningslängden - där det står varifrån han inflyttat osv, osv. Till slut kommer du förhoppningsvis till en en utflyttningslängd med hänvisning till födelse-/dopbok eller till en inflyttningslängd där han är noterad tillsammans med föräldrarna.
 
Kan ta en stund om flyttningarna varit många men är oftast rätt roligt, i alla fall om mödan lönar sig och man finner det man söker. Det händer ju - men sällan - att det saknas uppgift om varifrån personen inflyttat...
 
Jag vågar nog sätta en slant på att det är språkläraren May som är fadern.