NULL Skriv ut sidan - Åbrandt/Åbrant

Anbytarforum

Titel: Åbrandt/Åbrant
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2000-12-12, 21:57
Några kommentarer till ovanstående kan vara på sin plats. Sven Blomberg döps 9 augusti 1696 i Östra Årena, Målilla sn. Oscar Blombergs uppgifter måste alltid kontrolleras noga. Just Blombergs-boken lånade jag i Uppsala för över tio år sedan och har dessutom själv ett par delar av hans Vimmerby-historia, vilka likaledes innehåller en hel felaktigheter. Jag har fler uppgifter om familjen i Östra Årena och skall efter några kontroller lägga in dem under Målilla-diskussionen eller som en särskild släktdiskussion.
 
Förmodligen är den ovan nämnde fadern till Maria Åbrant, Lars Jönsson, densamme som bor i Gårdveda, d:o sn, och i så fall har vi Marias dopnotis. Två barn har jag hittat läsliga på mikrokortet:
1697 dp 12/12 Lars Jönssons i Gårdveda, Jöns
1700 dp 11/2 Lars Jönssons i Gårdveda, Maria.
 
Carl Åbrant lever ännu 1747, då hans dotter Ulrika föds 19/1 (föräldrar handelsmannen Carl Åbrandt och hustru Helena Hillman).
 
Den Lars som döps 1667 1/9 (se ovan) är son till Sune i Skärslida. Sannolikt är Lars Jönsson identisk med Jöns son Lars i Bäckeby, Gårdveda sn, döpt (på mikrokortet oläslig dag) 1660. Uppgiften i dödboken kan inte tagas alltför bokstavligt.