NULL Skriv ut sidan - Åbrandt/Åbrant

Anbytarforum

Titel: Åbrandt/Åbrant
Skrivet av: Håkan Elmquist skrivet 2000-12-12, 19:47
Hej igen Calle!
Ja jag är lite kritisk mot Blombergs uppgifter, jag har läst boken på KB och tagit någon kopia. Senare har jag upptäckt att jag skulle kopierat lite mer ur boken.
 
Vad gäller Swen Blomberg så är han född 1696-08-16 i Årena, Målilla socken. Hans dödsdatum 1742-05-01, har jag tagit från Blombergs bok Smålands kavalleri. Likaså anger han där att Swen dog i Finland, vilket låter mycket troligt. Anna Margareta (Greta) som är min ana har en dotter Anna Catharina. Dina uppgifter gör att jag förstår att Anna Greta gift sig med Nils Andersson i Fröderyd och fått en dotter innan de flyttat till Asa. Jag har trott att hon funnit sin man i Asa, vb och fb saknas några år i Asa.
 
Men visst nämner Blomberg Maria Åbrants föräldrar, du har nämnt det tidigare. Men han nämner inget om källan, jag har ju hittat en annan fader. Du noterade också att Maria Åbrant flyttade till Asa, hon var fadder där 1746. Senare tycks hon ha flyttat. Ge gärna uppgift om vart de 7 barnen tog vägen, om denna uppgift finns i boken. Anna Catharina är en gåta som återstår att lösa.
Hälsn
Håkan