NULL Skriv ut sidan - Åbrandt/Åbrant

Anbytarforum

Titel: Åbrandt/Åbrant
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2000-12-10, 21:56
Hej och tack Håkan. Vad det gäller Blomberg/Åbrant ska väl först sägas för klargörande att samtliga mina uppgifter har sitt ursprung från Oskar Blombergs släktutredning. Mitt intresse för släkten är via min fru som har Swen Blombergs son Peter Loretz som ana. Att jag nu frågar om Åbrant beror på att en vän i min lokala släktforskarförening visar sig ha en Åbrandt i sin tavla.Denna ätt härstammar från Kalmar och Oskar Blomberg redovisar lita av kalmarsläkten Åbrandt i sin bok.Således, och det kan vara viktigt, har jag ingen egen källforskning att stödja mig på.
 
Jag vet inte om du har tillgång till Blombergs bok, men vad det gäller Anna Catarina så anger Oskar att hon skulle vara dotter till Anna Margareta Blomberg, som i sin tur är dotter till Sven Blomberg/Maria Åbrant. Anna Margareta tycks då vara din koppling (Anna Greta) enligt Oskar gift med Nils Andersson. Anna Catharina ska vara född i Fröderyd 1743-10-09 enl Blomberg, vilket knappast kan passa på den Anna Catharina som du nämner som 1731 kom till Fröderyd. Sven Blomberg anges dock av Oskar Blomberg vara född i Målilla 1696.
Oskar Blomberg anger att Sven Blomberg och Maria Åbrant fick sju barn. Har du inte tillgång till boken så kan jag redovisa barnen här, säg till.
Oskar Blomberg nämner när det gäller Swen Blombergs död att det i hfl för Fröderyd finns antecknat att han dog där 1742-05-01, troligen i sviter efter rödsoten(OB antagande). Han nämner inget om vem eller vad Maria Åbrants fader var.
 
Oskar Blombergs kompetens som forskare vet jag lite om, han är dock sparsam i boken med källhänvisningar och enligt min frus släkt fanns en del felaktigheter vad det gäller vissa uppgifter av senare datum.
Inte blev du klokare på detta inlägg, men jag förmedlar gärna vad Oskar Blomberg skriver om du inte har tillgång till boken.
 
MVH,
Calle L