NULL Skriv ut sidan - Åbrandt/Åbrant

Anbytarforum

Titel: Åbrandt/Åbrant
Skrivet av: Håkan Elmquist skrivet 2000-12-10, 20:00
Hej Calle!
Tack för hjälpen senast i Fröderydsdiskussionen på Rötter!
Jag frågade då om Maria Åbrant och Swen Blomberg. Jag har lagt Maria och hennes förfäder åt sidan för tillfället men jag kan berätta vad jag vet.
 
Först vill jag säga att jag inte kan ge svar på din fråga var föddes Maria Åbrant, men jag har en hel del uppgifter som bla kullkastar en del av dina, Oskar Blombergs?.
 
För det första tycker jag att Oskar Blomberg påstår många saker i sin bok utan att ange referenser till var han funnit sin uppgift. Jag har funnit direkta felaktigheter och det är svårt att kolla hans fakta.
 
Där jag funnit uppgifter om Maria Åbrant, skrivs hennes namn alltid med denna stavning, utom när hon kallats Maria Nilsdotter eller Maria Larsdotter.
 
Ur Fröderyds hfl och dödböcker har jag hämtat följande:
 
Maria Åbrant flyttade till Asa 1745. Swen Blomberg dog i Finland 1742. Asas material för denna tid är ihåligt, bla saknas hfl för detta år. Jag förmodar att Maria tog alla barn med sig. Hennes dotter Anna Greta som är min ana, levde här hela sitt liv. Jag har påträffat några av Anna Gretas systrar i Asa och Tolg. Jag har ej funnit Maria Åbrants dödsnotis i Asa.
 
Marias moder Brita Nilsdotter dog i Fröderyd 1744-01-22. I db anges hon vara född i Tveta 1663, framräknat enligt åldersuppgift. Hennes man Lars Jönsson dog i Fröderyd 1732-11-13. Marias föräldrar hade kommit till Fröderyd från Målilla 1731-02-17 enl. hfl. Då ska de även ha haft Swen Blombergs syster Anna Catharina med sig.  
 
Lars Jönsson skulle vara född 1666 i Gårdveda, jag har funnit en möjlig födsel 1667-09-01. I db anges att Lars Jönsson varit gift med Brita i 42 ? år, bör ha gift sig 1690 om jag räknar rätt, han är således Maria Åbrants fader. Brita Nilsdotter föddes 1662 i Tveta socken, gifte sig vid 27 års ålder, vilket verkar kunna stämma.
 
Enligt föräldrarnas dödsnotiser kan konstateras att de hade fem barn, två söner och tre döttrar. Bägge sönerna var borgare i Vimmerby, Carl hette en, den andres namn okänt. De tycks ha levt 1732, men Carl var död 1744. År 1732 levde 2 döttrar. Marias morföräldrar var Nils Nilsson och Maria Svensdotter. I Målillas vigselbok har jag funnit en Christina Åbrant från Vimmerby.
 
Jag har som synes ingen uppgift om var Maria Åbrant föddes eller var hon dog, hittar du något om detta tar jag gärna del därav. Lars Jönsson måste ha kallts Åbrant även, vad gjorde han? Swen Blombergs syster Anna Catharina är ny för mig, vad blev av henne? Vet du något mer om Maria Åbrants barn? Jag tycker att mycket tyder på att Maria Åbrant skulle vara född i Vimmerby.
Hälsningar
Håkan