NULL Skriv ut sidan - Svanström-Baas,Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Svanström-Baas,Skillingaryd
Skrivet av: Merja Ylismäki-Nerjanto skrivet 2005-03-22, 14:05
Hej Niclas
 
Tack för svaret. Men jag har inte ännu hittat svar på den frågan, fast jag fick tips och hjälp från Joakim, att Vem var, eller vems sån var Jonas Schatelowitz d. 1736, kornett.
Han hade två söner, Jonas och Petter i alla fall, kanske mera barn, vet inte men, jag är övertygad  
om att han måste vara svensk från början.
Och hans namn på olika håll är skriven mm. Skatolavis, Schatelowitsch, Satelovis, Schatelowitz. Och det värkar riktigt att han kommer från Skatelöv, och att namnet kommer därifrån.När han kom med armen till Karelen bytte han namnet till ryska, Schatelowitz. Han kan inte vara rysk från början med namnet Jonas.
 
Sen till Joakims föreslående att han skulle vara  
Anders Gamms sån har jag ännu inte kunnat få svar, för att i Finland började man 1680 att sätta alla namn till kyrkoböcker, före detta gjorde man så om prästen orkade eller ville, det var inte lag på det. Så nu försöker jag hitta information från Anna Pedersdotter Balk. (Det finns redan en Balk i vår släkt på 1300-talet, måste kolla om de hör till samma släkt)
 
De här var ju mina tankar, men kan du hjälpa mig med svenska sidan, med släkten Schatelovius?  
Vem kunde ha haft en sån son, Jonas d. 1736 i
Karelen, Jääski socken.
 
MVH Merja