NULL Skriv ut sidan - Svanström-Baas,Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Svanström-Baas,Skillingaryd
Skrivet av: Merja Ylismäki-Nerjanto skrivet 2005-03-17, 16:25
Hej Joakim
Tack för svaret. Jag har funderat på det du sade om Anders Peersson Gam. Kan det passa tillsammans med det uppgift du berättade om honom, att han flydde och lämnade Anna Pedersdotter Balk med två barn år 1660. Jonas Skatolavis (kyrkoböcker Jääski socken 1689) Shatelowitz var ju född 1689. Vet du hade Anna och Anders en son? Finska kyrkoböcker i
internet börjar 1680, men jag har inte ännu hittat
passande faktor.
Sen har jag också svårigheter och kolla saker i Svenska kyrkoböcker för att man måste ju vara medlem och betala för informationen. Då visste jag inte heller vilken socken och församlingen att börja med, men nu är jag lite klokare. Kanske skulle jag göra det nu. Så därför är jag riktig tacksam för era hjälp.
By the way Jonas Schatelowitz d 1736(I) var min FMFMMMFF
Hans sonson Gustav Schatelowitz var inmatrikulerad i Ryssland 1806 och sen samma släkt var inmatrikulerad i Finland år 1863.
I Finland finns det inga levande på manssida av släktet.
Det vore kul att få mera släktingar i Sverige!
Om vi nu bara kunde hitta länken. Det måste ju finnas, för Jonas S måste ju vara svensk från början, han har gått i armen och sen kommit med den till Ryssland och stannade där. Kanske mötte han sin fru Elisabeth Couper där, för att hon var ju hemma hos Cavantsholms Frälsehemman i Jääski.
Så resonerar jag, men jag kan vara fel också, men hoppas att vi hittar hans far.
MVH
Merja