NULL Skriv ut sidan - Svanström-Baas,Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Svanström-Baas,Skillingaryd
Skrivet av: Merja Ylismäki-Nerjanto skrivet 2005-03-04, 11:59
Sergeant Jonas Schatelowitz- Schatelovius ?
Kan någon hjälpa mig att kopla de här två släkter tillsammans?
Släkten Schatelowitz är adelssläkt nummer 235 i Finlands Riddarhuset Adelskalender och när jag frågade dess och mina anor och ursprungliga boningsplats, fick jag svaret därifrån: Närä till hands ligger antagandet, att namnet är härlett av Skatelövs socken i Småland och närmast från släkten Schatelovius, vilken prästsläkt kan ledas upp till senare hälften av 1500-talet.Inom denna, liksom för släkten Schatelowitz, är dopnamnet Petter karakteristisk.
Jag har kommit till Jonas Schatelowitz ,kornett död ca 1736 och gift med Elisabeth Couper 1685,d 1727. De hadde två söner, sergeant Jonas S 1689-1772 och fänrik Peter S 1687- 1753.De bodde i Cavantholm Gård Jääski och Hyppölä Gård i Karelen närä Viborg.
En Löjtnant Carl Schatelowitz lär ha varit, efter Riddarhusets historia böcker i Smålands Regimentet år 1854 Jag hittade många personer på namnet Schatelovius på era listor, men kan någon hjälpa mig att hitta vem var den son flyttade till Bjelomorska regimentet i Karelen och kanske bytte namnet till form av Schatelowitz efter ryska sättet?
Jag vore mycket tacksam för hjälpen, därför att jag inte kan gå vidare på finska sidan av släktet.