NULL Skriv ut sidan - Qvast

Anbytarforum

Titel: Qvast
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2001-07-14, 11:39
Niklas, du har helt rätt. En förarglig lappsus av mig, vad det gäller dottern Gertrud Catharina. Uppgiften finns även hos Vejde där han nämner att Hans Lilliegranat i sitt testamente testamenterade Askenäs säteri till hustrun och hennes omyndiga lilla dotter samt bägge deras lilla dotter jungfru Hedvig . Orsaken är att Lilliegranat var innan giftet i svåra ekonomiska problem, pga sista kriget enligt honom och hustrun förde pengar till boet, för vilka Lilliegrant förutom att betala sina skulder köpt Askenäs.
 
Askenäs övertogs av änkan som levde ytterligare nära fyrtio år. I sitt testamente upprättat 1727-12-05 har hon förordnat att Askenäs skulle tillfalla hennes saliga dotters, prostinnan Hedvig Sofia Blanxius?i Everöd, samtliga barn. Styvdottern Gertrud Katarina skulle ha Bossna säteri i Ryssby som fru Lilliegranat inköpt 1709.
 
Av intresse för dig är kanske följande uppgift från Vejde I ett senare tillägg ( av Askenäs 1734-03-22 ) förordnar fru Lilliegrant, att hennes dotterson Johannes Blanxius som är i sådant tillstånd, att han på intet annat sätt än genom en gårds hävdande kan sig försörja, skulle ha rätt att inlösa Askenäs säteri för samma pris, som hon och hennes man givit, nämligen 1000 daler smt. Nämnde Blanxius begagnade sig emellertid ej av denna förmån, utan jämte sina medarvingar försålde han 1741-02-25 Askenäs säteri.
 
Jag tackar för uppgiften om Matthias Rubenius, mina uppgifter härrör från Växjö herdaminne. Att han inte är son till Gunilla Påvelsdotter är lite trist, för Gunilla finns bland mina anor.
Calle