NULL Skriv ut sidan - Qvast

Anbytarforum

Titel: Qvast
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2001-07-13, 18:10
Calle !
Lite fler (förvirrande)? saker kring Gertrud Catharina Lilliegranat gift med Mattias Rubenius.
 
I Lunds stifts herdaminne 9:309ff står bl.a. följande om kyrkoherden i Löderup Matthias Rubenius:
Var född i Vittaryd (G) o. 1661 (enl. dödsnot. 1724 13/8 63 år 9 m 26 d) [Fotnot. Cavallins m.fl. uppgift, att M.R. vid sin död varit 80 år, beror på något missförstånd, varvav också följt, att man felaktigt gjort honom till son av Nicolaus Rubenius 1:a h. Gunilla Påfvelsdotter], son av kh i Berga, V. & Dörarp, Växjö st., kontr.-prosten Nicolaus R. och hans 2:a h. Kerstin Mattisdotter; ...
Gift 1:o m. Anna Elers, dpt i Kristianstad 1655 1/1, begr. i Färlöv 1690 12/11, dotter av borgaren i Kristianstad Anders Eilersen och Ellene Henriksdatter, i hennes 2:a gifte (g. 1:o m. kh. i Färlöv Olof Nilsson Wankif).
Barn: ...
Gift 2:o på Torsebro krutbruk, Färlöv 1692 7/6 m. Gertrud Catharina Lilliegranat, död på Bårsna sätesgård (G) 1728 (enl. brev av svågern, prosten Christoffer Blanxius, dat. Ivetofta 1728 20/4), enl. moderns begr.-notis i Göteryd (G) kb 1739 16/11 (se Ph.T., 11, 1909, s.38), sammanställd med vissa, mera förtroendeingivande notiser i Elg., 4, s.697, dotter av amtmannen i Mecklenburg Johan Ludolf Schoffer och Anna Sofia von H?bener (i hennes 1:a gifte, g. 2:o 1686 m. överdir. vid Torsebro krutbruk, kaptenen Hans Erlandsson Qvast, adl. 1698 Lilliegranat.
Barn: ...
 
Detta betyder väl, om jag tolkar det hela rätt, att Gertrud Catharina Lilliegranat inte är dotter till Hans Lilliegranat, utan bara en styvdotter till honom. Rent tidsmässigt är det väl även lite knappt om tiden om Gertrud Catharina skall vara född i Hans 2:a äktenskap, ingånget 1686 och att hon sedan gifter sig 1692.
Likaså kan man ju undra vad det finns för koppling mellan amtmannen i Mecklenburg Johan Ludolf Schoffer och Hans Lilliegranats första hustru Brita Schoffer. Jag tycker att det börjar bli invecklade släktkopplingar.
 
Kanske inte så mycket Qvast här heller, men eftersom vi pratat om Lillegranat, så fortsätter jag.
 
Jag håller med om att Jöns Qvast i Växjö även är intressant med tanke på att det fanns en Jöns Månsson Qvast, som var fänrik. Kanske inte samma person, men vem vet.