NULL Skriv ut sidan - Lord från Småland f ca 1794

Anbytarforum

Titel: Lord från Småland f ca 1794
Skrivet av: Lars Skillius skrivet 2006-01-07, 15:23
Percy
 
Jag har en dragon Lord, f 1785 i Högsby, i Överstelöjtnantens skvadron av Smålands Dragonregemente och hans son husar Lord, f 1831 i Målilla, i Staby Skvadron av Smålands Husarregemente. Dessvärre har du inte någon som helst hjälp av detta. De är av allt att döma inte släkt med din Samuel Lord. Observera alltså att ett och samma namn kan förekomma i olika kompanier/skvadroner av samma regemente. Och i hela Småland - din rubrik - fanns kanske ytterligare några husarer och/eller soldater Lord, som saknar intresse för din del. Din dragon Lord tillhörde förmodligen  Andra Majorens skvadron i regementet intill omorganisationen 1833 (och Ingelstad skvadron, om han var i tjänst därefter).
 
Det enda tips jag kan ge är att granska, utöver generalmönsterrullorna, vigsel- och dödboken samt alla husförhörslängder under hans levnad. Med lite tur kan man finna uppgift om hans födelsesocken och -datum (eller åtminstone -år). Efter att soldaten fått avsked kan man ibland finna hans ursprungliga namn, oftast ett patronymikon, vilket kan vara till hjälp att spåra hans härkomst. (Först fr o m 1800-talets mitt finns dessa uppgifter i rullorna.) Lycka till!