NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2009
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2008-03-09, 12:23
Hej Siw!
Vad roligt att också håller på med den här släkten! Både Johannes Olsson och Anna Christina Hansdotter finns med i min släkt.
Själv minns jag din morfar Carl Augustsson på Storemyr lite diffust från mitten av 1950-talet.
Har du sett i födelselängden att August Efraim står som döpt till Bernhard Efraim? Jag undrar om du vet vad det kan bero på att han bytte förnamn?
Föräldrar till Johannes Olsson var Olof Engelbrektsson född på Humlekärr Öster, Lyse och Katarina Johansdotter född på Sjöbol, Lyse. Katarina dog redan 1825 så Johannes hade bara ett helsyskon: brodern Carl Olsson född på Sjöbol 1821. Han gifte sig med Maria Christensson och de bodde på (Slättna) Ödegården, fick nio barn men bara ett (troligen barnlöst ) barnbarn.
Olof Engelbrektsson gifte om sig med Helena Persdotter från Berga Övre Frälsegård och sex halvsyskon tillkom, inklusive min mff Herman Olsson som föddes 21 dec 1844 på Sjöbol.
Jag återkommer senare med mer detaljer om dessa familjer.
Från en av dina kusiner vet jag att din mormor kom från Oxevik. Nu undrar jag om du vet exakt fastighetsbetecknign / adress från vilket hus hon kom. Jag bor numera i Oxevik så det skulle var intressant att veta.
Vänliga hälsningar Harriet