NULL Skriv ut sidan - Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd
Skrivet av: Bo Josefsson skrivet 2009-10-15, 21:26
Hej på er
Visserligen är denna tråd gammal men då jag letar efter uppgifter om Slättö och trakten häromkring så beställde jag en avfotografering av den tidigare nämnda Jöran Månssons jordebok, början består av en relativt läsbar textad skrift, slutet däremot är skrivet med en 1500tals tysk skrivstil som för mig är knepig att tyda särskilt köpebrevet på Nörra gården i Slättö som försäljs av bröderna Qvast, här finns även några rader om hur dråpet av Jöns Attasson gått till. Den andra skattagården (Storegården) i byn torde i början av 1500talet ägts av Pelle!! gift med Jöns och Peder Attassons syster, de har sonen Jöns Pellasson (pärsson) som fick rymma till skogs sedan han hotats till livet 1549 sedan han klandrat morbrodern Peder Attasson försök till försäljning av Norragården samt sönerna Erland och Anders Pellasson som kan ha en annan mor.
Attassönernas ursprung är för mig höljd i dunkel men en Peter Attasson från Bolmsö är nämnd som bötfälld för plundringen och bränningen av fogdegården Hammar 1542, möjligen kan detta vara Peder ( uppgifterna tagna från boken Dackeland av Lars-Olof Larsson)
Jag undrar nu om det finns någon som skulle vilja hjälpa mig att tyda mer av jordeboken, den är möjlig att bifoga med e-post åtminstånde sidvis, här finns även ett flertal uppgifter om gårdar i Bredaryd,Ås, Reftele, Unnaryd mfl som jag gärna delar med mig av.
hälsningar
Bo Josefsson