NULL Skriv ut sidan - Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd
Skrivet av: Ingemar Wickström skrivet 2004-04-28, 22:51
Tack, Stig, för Ditt mycket intressanta och klarläggande inlägg!  Jag skall snarast låna hem Din artikel från biblioteket. Inte minst upplysningen om Kerstin Pedersdotters i Vallerstad gifte var värdefull.
   När det gäller Kvastarna har jag ett par uppgifter till, som jag träffat på:
1)   Arvid Kåst i Björkekulla hette förmodligen Bengtsson. Några av barnen till Per Gudmundsson sålde 1616 sina arvsandelar i Skillingaryds gård till sin bror Gudmund Persson. Bland säljarna nämns Arfued Bengtsson i Dröminge på sin hustrus wägnar (Östbo db 1616 13/9). Man kan väl våga gissa att det är Arvid Kåst som nu flyttat över till det närbelägna Drömminge.  I Björkekulla bodde vid denna tid, som Niclas påpekat, en Måns Quast.(Och, Ingrid, i denna domboksnotis får vi också namnen på två av Per Gudmundssons döttrar, Gunnil i Mölnarp, Ingbor i Övrabo)
2)   I Östbo db 1620 25/10 nämns en Johan Quast i Björka, vars föräldrar gjort en markaffär rörande Herrestad: Kom för rätta Gunne i Nästa, fullmäktig på Johan Quasts vägnar boendes uti Östra Härad i Byreka S: att tingsköta ifrån honom hans syskone och deras efterkommande arvingar så mycket ättleve som de hade till Lilla Harstad, vilken gård förb:te Johans föräldrar tillförene sålt hade. Och hemlade de under ädle och välb. Henrik Månsson på Harstad och hans w: kära livsarvingar för en .....(?) oxe och en 4 lod sked till evärdelig ägo. Jmfr även J.A.Almquist, Frälsegodsen, bd. Säterier, s. 1263 (under Herrestad, Östbo).
Hälsningar, Ingemar