NULL Skriv ut sidan - Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2004-04-27, 13:15
Ingemar Wickström, Olle Elm (Smol) och andra intresserade !
Du Ingemar citerar Djurklous uppgift, att Måns och Jöns Qvast - söner till Per Attason,som var bror till Jöns Attason och morbror till Jöns Persson i Slättö - år 1595 sålde en gård i Slättö till sin säkting Jöran Månsson (Stierna) till Bolmsnäs,och Du Olle undrar med anledning av namnet Attes förekomst i Hindsekindsätten,vars stamfar hette så,om något är känt om namnets förekomst i frhållande till ovanstående [dvs till Djurkous uppgift, min anm].
Då jag för omkring trettio år sedan intresserade mig för frågan, om det existerade något samband mellan Jöns och Per Attessöner,som var bönder i byn Slättö (Torskinge sn, Västbo hd) c:a 25 km sydväst om Hindsekind, och Hindsekindsätten, samlade jag in bl.a. följande litteraturuppgifter:
1) Anders Attessons son häradshövdingen Anders Andersson (bel. 1500-1518)hade i sitt första gifte dottern Anna (levde 1545 som änka efter sin tredje man),som blev Per Månssons (Stierna)(levde 1518) andra hustru och styvmor till Jöran Månssons far Måns Persson.Anders Andersson hade bara en kusin på fädernet,Ingegärd Nilsdotter, som var dotter till hans faster Sigrid Attesdotter(var död 1480) och i sitt gifte med Måns Eriksson i Slättö (levde med hustrun 1480)hade ett enda barn, dottern Birgitta,gift med Bengt i Slättö, som nämns i 1526 års rusttjänstlängd.
2) Måns Perssons (Stierna)släktskapsförhållanden var redan för trettio år sedan väl kända,varför  det var enkelt att konstatera, att de tvenne bröder Jöns Attason och Per Attason, hvilka af Göran Månsson uppgifvas hafva varit hans fader närskylda(Djurklou 1876), inte alls var släkt med honom.
Jag fick då infallet, att Jöran Månssons uppgift (av Djurklou hämtad från handskriften E5661, RA, Jöran Månssons jordebok)om Attasönernas släktskap med hans far Måns Persson kanke kunde avse släktskap med Måns Perssons styvmor Anna Andersdotter: hennes farfar Anders Attesson var  ju bror till Sigrid Attesdotter,vars dotterdotter Birgitta var gift med Björn i Slättö. Jag hoppades alltså på att hitta något indicium på att Attasönernas far var en länk mellan dem och Bengt i Slättö och hans hustru Birgitta. Denna  förhoppning kom dock på skam - inte den minsta antydan till något sådant lyckades jag hitta. Mitt råd till andra, som får samma tanke om ett samband mellan Attessönerna och Hindsekindsätten är: lägg inte ned tid på att söka efter detta ! Det enda som kom ut av sökandet var, att både Anna Andersdotters styvson Måns Persson (Stierna) och Attasönerna var jordägare i Slättö,som bestod av sex hemman,2 skatte-, 2 arv-och-eget- och 2 frälsehemman, av vilka Måns Persson ägde de båda frälse hemmanen och Attasönerna åtminstone ett, kanske båda skattehemmanen.  
 
Jag har hittils tagit mycken plats i anspråk för att meddela,att jag ingenting vet. Något litet vet jag dock om personer med namnet Kåst/Qvast,av vilka ett par nämns i min uppsats Smörränta och genealogi (SoH 1992-93,s.28-41).
1) En av dessa gamla Qvastar är Jöns Månsson Qvast, som 1573-1616 brukade hälften av skattehemmanet Öxnehaga(Rogberga sn,Tveta hd)och i början 1600-talet kallas f.d.fänrik under Anders Håkanssons fana.Denne man skulle ju kunna ha varit född i mitten av 1500-talet som son till Per Attasons son Måns Qvast, vilken med sin bror Jöns Qvast sålde ett hemman i Slättö till Jöran Månsson(Stierna)1595. Intressant nog var Jöns Månsson Quasts svärson Anders Månsson,som efter ett par år som ryttare för Öxnehaga år 1616 blev sin svärfars efterträdare i gårdsbruket, född i Torskinges grannsocken i öster,Kärda, i Bestorp, blott c:a 15 km öster om Slättö.
2) Min andre Kvast Sven (Arvidsson) Kåst, som fick ättlev på Slättö och på det omkring 13 km norr om Slättö belägna Åslarp, var militär och är belagd 1566-92.Han bodde först i Hörda (Kärda sn, Östbo hd),där han ägde ett skattehemman,som Per Månsson (Stierna)1574 bytte till sig mot Flahult (Kävsjö sn),där han bodde till sin död.Sven Kåst  (även belagd som Sven Arvidsson)var död 1594,då hans änka hustru Karin - dotter till Brodde Stut i Vallerstad - och hennes syskon sålde större delen av Draftinge storgård (Ås sn,Västbo hd)till Jöran Månsson. Som framgår av min uppsats från 1992 var Karin Broddesdotter kusin till Ingegärd
Svensdotter i Vallerstad (= den hustru i Valler-
stad,av Djurklou kallad Ingrid,vars måg Sven
Kåst uppges ha varit), och hon var syster till Mats Broddesson, som var morfar till Jöns Månsson Qvasts svärson Anders Månssons i Yxnehaga.
3)Om min tredje Kvast, Peder Gudmundssons måg
Arvid Kåst i Björkekulla har jag inget att meddela, men om hans hustrus syster Kerstin, som var änka i Vallerstad 1603,och som 1609 jämte sonen Sven i Vallerstad fick ättlev av Jöran Månsson (Stierna), har jag i min uppsats för 12 år sedan kunnat visa, att hon var gift med Sven Månsson i Vallerstad (bel. 1574-94),äldste son till Brodde Stuts systerdotter i hennes gifte med Måns Persson i Vallerstads storgård.Att en son till Måns Perssons änka Ingegärd Svensdotter i Vallerstad gifte sig med en dotter till Peder Gudmundssons änka Ingrid Jönsdotter i Skillingaryd är förklaringen till att de båda änkorna i början av 1570-talet utgjorde rusttjänst tillsammans,något som enligt Djurklous uppfattning berodde på att de skulle varit nära besläktade.
 
Mycket smått och gott försöker  jag få in under rubriken Gudmund Smed, till sist detta:Björn i
 Slättö torde ej vara identisk med sin samtida häradshövdingen Björn Bengtsson (en sparre)i det vid Vänern belägna Åse härad i Västergötland.