NULL Skriv ut sidan - Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd

Anbytarforum

Titel: Gudmund Smed, ryttare slutet 1400-början 1500 talet Skillingaryd
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2004-04-18, 13:52
Hej Olle !
 
Nu vaknade t.o.m. jag  Spännande det du skriver om Arvid Kost (Kvast). Har du någon mer kunskap om honom ? Jag är intresserad av alla Kvastar (Qvast) jag stöter på.  
 
Jag härstammar själv från personer med namnet i Gällaryd och Voxtorp (F). Extra intressant är det ju då den äldsta som jag känner till är en Måns Qvast, som i början av 1600-talet (1616) bodde på Stora Björkekulla i Voxtorp (F). Undrar om Björnekulla inte kan vara Björkekulla ? Det skulle även passa bra in med tanke på namnet Arvid. Måns Qvast har ett barnbarn som heter Arvid Svensson Qvast (1650-1735).
 
Så här skriver bl.a. Knut Johansson i sin bok Voxtorpsboken s.84.
Gårdar och ägoförhållanden under 1600-talet.
1616. Kom för rätta Welb: Fru Marritas på Edh bönder boendes uthi Wåxtorpa sochn och Wåxtorps by och tilltalade Måns Quast i Byrekulla om deras Råå och merken, emellan förbe: de Wåxtorpa by och Byrekulla ...
 
Alltså Byrekulla och detta har jag då tolkat som Björkekulla i Voxtorp. Det är ju en tanke att Byrekulle kan tolkas som Björnekulla som i stamtavlan ovan också, men jag tycker att Björkekulla passar bättre.