NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-06
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2006-10-06, 20:55
Hej Roger!
 
Nu har jag tittat i Lindbergh igen och på två av Olles syskon finns dopvittnen angivna:
 
1. Christoffer f 1722, dopv. bl.a.: Pigan Märta Heliesdtr i Bro ca 1697 - 1760, jan 16. 63 år (senare gift m kyrkväktaren Anders Kjelsson i Bro s:n)
 
2. Anna f 1732, dopv bl.a. Hustru Elsa i Lycke (i Bro sn ?) h.f.b.
dr Jacob i Åsteröd (i Bro sn?)
Pigan Maren i Bro Probstegård
 
Letade också Lindbergh, Brastadsdelen efter Giertus ev föräldrar men det fanns ingen familjeuppställning med rubrik Ödegården under Immestad.
Däremot finns en sida som avslutar Immestadskapitlet med notiser som blivit över och där står att hustru Ingiel Johnsdtr på Ödegården (u.Immestad)begravdes Fastl.sönd 1710 85 år  
Detta är förstås bara en mycket lös tråd för dig att dra vidare i.
 
Vad gäller din Olles syskon så har jag fått fram dödsdatum för systern Kerstin som levde till 1 jun 1790. Dödsorsak moderpassion. Hon dog på Sjöbol i Lyse där hon var gift med rusthållaren Pål Andersson 24 jul 1718 - 1784 dec 20.  Detta par var anor (farföräldrar) till bl.a. Katarina Johansdotter som var första hustru till min mfff Olof Engelbrektsson.
 
Olles yngre syster Anna f 1732 var alltså gift med torparen i Kådenehagen Olof Björnsson. Han var född på V Hamre (=Humlekärr) i Lyse 8 mars 1733 och dog 1807 mars 12, 75 år på Kådenehagen.
Lindbergh ger hänvisning till LP (=Lysekilsposten) 30 okt 1970 angående denna familj. Jag har också vid något tillfälle läst i någon av Sven Rydstrands böcker om detta torp u Kådene.
 
Mvh Harriet