NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-06
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2006-10-05, 22:30
Hej Roger!
 
Här kommer lite till - sen får resten komma i helgen. Johan och Giertu v ar bosatta på Ödegården u Immestad, Brastad 1716, senare Kådene. Framgår alltså inte hur många av barnen som föddes på Kådene.
 
Sonen Christoffer blev den som brukade Kådene. Hade minst tio barn i två giften.
Hans dotter Ingeborg Christoffersdotter f 1762 m make Jacob Olsson  f 1755 fr S Häggvall i Lyse (bror med en av mina anor) sålde gården på auktion 1799.
 
Detta är den senaste försäljningen av hela gården (en hälftenägare löstes ut 1802)- och visst - det är en av de vackra gårdar som ligger på rad längs västra kanten av Lyseslätten. Lyseslätten var vid mitten av 1700-talet inte mycket till åkermark. Trälebergskilen trängde mycket längre in än nu (källa: föredrag vid Lysekils Rotary jan 1947 av min farfar Wilhelm Andersson, Lyse Övre)
 
När min farmor som 14-åring kom till Lyse Övre (vars ägor gränsar till Kådene) ca 1897 var dikena breda och täta - varje åker var bara ca 10 meter bred. Min fmf Julius Larsson på Hedarne kom på ett enkelt sätt att dränera genom att lägga stenskärv på högkant och så kunde man lägga igen dikena.
 
Mvh Harriet