NULL Skriv ut sidan - Borgmästaren Lars Svensson (död 1677) i Gränna - far till Habor Larsson i Getingaryd?

Anbytarforum

Titel: Borgmästaren Lars Svensson (död 1677) i Gränna - far till Habor Larsson i Getingaryd?
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2007-03-07, 10:07
Hej Olle,

Och varmt tack för dessa nya, spännande inlägg. Det blir spännande att se var 1640-talets mantal kan ge, men en dum fråga, bara: Borde inte Ingrids man ha hetat Anders, eftersom dottern Brita hette Andersdotter?

Men kanske var Börje Nilsson Britas man i andra giftet? Eller så var hon någon annans hustru (efter henne nämns ju, i 1652 års mantal, en hustru Anna Nilsdotter som verkar sakna man)?

Som sagt, mycket spännande, detta!

Jag skulle också vilja göra en rättelse till mitt inlägg av den 5 mars, rörande dopvittnet Sara Crantberg (år 1703).  

Av födelseböckerna (1703-03-05 och 1705-12-01) framgår att hon hette Sara Svensdotter Crantzberg. Hon var således inte, som jag skrev, dotter till Jonas Larsson Crantzberg utan till dennes bror, Sven Larsson.

Om denne Sven står följande att läsa på internet: Sven Larsson Crantzberg inskrivs i Braheskolan på Visingsö 1649. Blev 1659 kamreraren Peder Hanssons skrivare. År 1671 är han befallningsman över Gränna socken. Bisittare i konventet på Visingsborg efter fadern. Död i Gränna 1676-04-15 enl.Visingsborgs Grevskaps protokoll 29 oktober 1678.  

Han hade också mycket riktigt en dotter vid namn Sara, född år 1673...

Det var olyckligt att jag skrev fel i mitt inlägg, men detta gör dock saken än mer intressant i mina ögon!  

Dels finns det alltså ytterligare en bror i skaran som skrivs in i skolan, och där skolmatrikeln kanske kan ge uppgift om bostadsort?

Dels tycks ju namnet Crantzberg ha använts av åtminstone tre av borgmästarens barn eller deras ättlingar:

Jonas Larsson - kallad Crantzberg enligt skolmatrikeln,

Anders Larsson - vars dotter Maria var, enligt SoH, någon gång kallad Crantzenberg och

Sven Larsson - vars dotter Sara alltså kallas Crant(z)berg i födelseboken år 1703.

Finns det någon som känner till någon förklaring till detta tillnamn?  

Finns det t ex någon plats/gård i Gränna socken som heter Krantberg?

Med tacksamma och nyfikna hälsningar,

Christian