NULL Skriv ut sidan - Borgmästaren Lars Svensson (död 1677) i Gränna - far till Habor Larsson i Getingaryd?

Anbytarforum

Titel: Borgmästaren Lars Svensson (död 1677) i Gränna - far till Habor Larsson i Getingaryd?
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2007-03-04, 21:39
Tack Niclas för Ditt bidrag!
 
Christian,
Med hänsyn till att Getingaryd sannolikt är krono, är det viktigt att kunna belägga Habor Larssons relation till ovannämnde Lars Svensson på annat sätt än bara bostadsort.
Som Du kan se av uppgifter här köpte han södra skattegården i Husaby, omkring 1663. I domboken finner jag den 22 och 23 september 1665 att han ff kallas välaktade Lars Svensson i Getingaryd, varför han trol ff har förbindelse med gården. Han benämns på liknande sätt då målet fortsätter 8 och 9 juni 1666. Först 1668 10 och 11 juni finns en annan benämning och en annan boende i Getingaryd. Fogden på Lyckås, Jöns Nilsson som i förleden förordnades tillika med fogden Anders Jonsson Skog å Getingaryd, att noga förfara och rannsaka om borgmästaren i Grenna,  Lars Svensson, skall till hemmanet Getingaryd olovligen huggit uti öboskogen     ...... . Möjligen sker något med gården i Husaby efter Lars Svenssons död. Målet bör då förekomma i domboken för Gränna stad. Denna har jag aldrig studerat.
 
Ytterligare ett litet försök:
Om man antar att Habor Larsson är född 1636 skulle han vara 22 år år 1658 och möjligen för ung för att vara gift. Kan han ändå finnas i den sista av de tre längder som finns för 1650-1680 - nämligen åren 1652, 1657 o 58?
När jag lusläser den längden finner Habor Andersson i Uppgränna, som vi kan undanta. Det finns en Habor i Hägna m hustru. Densamme verkar ff finnas där 1677 (kyräk), så honom kan vi undanta. Inget napp alltså.
 
En komplettering bakåt:
en Lars i Aranäs 1639 7/10 (domb):
Välborne Jakop Ulfsparre skall citeras till nästa ting att svara Lars på Aranäs till några ägor och svedjeskog, som välb Ulfsparres bönder i Bohult gör Aranäsabor intrång uppå.
 
Aranäs beboddes 1604 och ff 1622 av Olof Sunesson (lejon över tre stjärnor) enl Almquist, Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (1523-1611)). Jag har på annat ställe i forumet skrivet om honom, och de uppgifterna bör komplettera (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=65895).
Vänligen,
Olle