NULL Skriv ut sidan - Aspegren, Johan, lagläsare, död 1700 i Ljungby

Anbytarforum

Titel: Aspegren, Johan, lagläsare, död 1700 i Ljungby
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-05-05, 23:44
Tack Per för mycket utförliga uppgifter.  
 
Nils Ehrenström kände jag till tidigare som den häradshövding Johan Aspegren arbetade under i Södra Möre 1687-97 (nämnt i ett brev 1697 där han sökte ny tjänst). Att Nils E också var styvfar till Johans hustru Christina Catarina visste jag inte. Det kanske är förklaringen till hur de träffades. Var och när de gifte sig vet vi inte, kanske i Ljungby, som saknar vigselbok för den tid som kan vara aktuell. Och året efter Johans död gifte änkan alltså om sig med sin styvbror.
 
Citat ur min släktings noteringar: Christina Scharin hade bl.a. två bröder, slottsfogden Jonas Scharin, död 1732 och den adlade häradshävdingen Axel von Scharin, död 1724. Bouppteckningen efter häradshövding Nils Ehrenström lämnar ingående upplysningar om släkten Scharin, vari landssekreteraren Axel Scharin omnämner sin svåger salig lagläsaren Johan Aspegren.
 
Johan Aspegrens förmodade son Jonas Aspegren finns omnämnd 1710 som tf häradsskrivare i Södra Möre. Han är alltså äldre än Magnus A, född omkring 1697. Ljungby saknar födelseböcker och husförhörslängder för den tiden, så vitt jag förstår. I mantalslängder för spridda år 1694-1700 står Johan A för ett hemman i Kranklösa, Ljungby sn: man, hustru plus pigor och drängar med (eventuella barn kan ha varit underåriga).  
 
Alla mina uppgifter kommer från material som nu finns i Aspegrenska släktarkivet i Lunds landsarkiv. Jag kan höra efter om det finns något mer om Jonas Nilsson Scharin (Scharinius) och Maria Torstensdotter. (Du kallar honom omväxlande Johan och Jonas; vilket är det som gäller? Jonas är det namn jag har.) Kan nämna att sonen Jonas Scharin år 1717 var mantalsskriven i Kranklösa, Ljungby sn, samma by där svågern Johan A bott tidigare.
 
Om du eller någon annan kan bidra med någon viktig pusselbit när det gäller Aspegrenarna  skulle det inte vara så dumt.