NULL Skriv ut sidan - Aspegren, Johan, lagläsare, död 1700 i Ljungby

Anbytarforum

Titel: Aspegren, Johan, lagläsare, död 1700 i Ljungby
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-04-20, 22:26
Så trevligt att få svar och uppgifterna kan kanske komma till nytta. Jag ska skicka över dem till min släkting som forskat på Aspegren och Scharin. Nu har jag kollat med de papper jag  fått av henne och kan säga lite om mina personer. Det kanske inte intresserar dig, men i alla fall.
 
Jonas Aspegren finns med i mantalslängder för  St. Smedby (Öland) från 1717 till sin död 1729 och kallas omväxlande för länsman och  häradsskrivare. Han fick tydligen ett nytt förordnande som häradsskrivare 1721. Magnus Aspegren är född omkring 1697, död 1768. Johan Aspegrens hustru Christina Scharin var syster till Jonas Scharin. I de papper jag har står att deras föräldrar var Jonas Nilsson Scharin (förnamnet kanske felskrivet?), uppbördsman i Kalmar och Maria Torstensdotter. Den häradsskrivare Aspegren som köpte gravplats 1741 måste vara Magnus. Det ska finnas något papper på att han rekommenderats till häradsskrivartjänsten av Jonas Scharin.
 
Skulle gärna vilja veta var Jonas och Magnus Aspegren är födda och om de är söner till Johan Aspegren. Det är väl troligt, med tanke på yrken, plats och tid, men säker kan man inte vara så länge det inte finns några belägg.