NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2008
Skrivet av: Bertil Magnusson skrivet 2008-03-19, 14:53
Hej Eivor
Jag har sett ditt namn dyka upp lite här och var i södra Bohusläns diskussioner, så jag anar att du har en ganska bred förankring i trakten. Dock blir jag lite förvånad över det du anger under Harestad om släkten Almgren.  
 
Namnet Almgren hos ättlingarna till Dragon Sven Sadelfast uppstod enligt mina sagesmän när hans sonson Andreas Gabrielsson gifte sig till en gård, kallad Almekärr. Den låg där Bohus centrum i dag ligger strax intill EKA:s industrier vid Göta älv. En del av Andreas Gabrielssons barn kallade sig Almgren där man tog förleden ur ortnamnet Almekärr. Att släktnamnet Almgren skulle ha använts av besläktade individer generationer FÖRE Sven Sadelfast är för mig en nyhet - är det sant vill jag veta ALLT om detta. Jag har dock i min forskning själv stött på namnet Almgren i södra Bohuslän men inte funnit att de varit besläktade med Sven Sadelfast.  
 
Jag försökte i starten av min släktforskning lösa gåtan om anorna för Sven Sadelfast och hustrun Anna Olofsdotter (död 1839-10-19 i Lycke) men lyckades inte. Möjligen finns lösningen i Hålta, Södra Veneröd, dit Sven kom innan han placerades i Lycke. Den som kan lösa gåtan om detta pars bakgrund blir jag skyldig ett stort tack.
 
I stället blev dragonfamiljen en VÄNDPUNKT då jag i stället började leta efter ättlingar. Det gjorde mig glad då jag kom fram till en massa levande människor där många var framgångsrika och stora personligheter som kunde berätta om släkten. En del av min forskning har jag återgett i min Nättidningen GLIMTEN men mycket har stoppats av PUL (Personuppgiftslagen) som i mitt tycke är en styggelse i sin nuvarande form.
 
Du som läser detta och funnit kopplingar till Sadelfast får gärna kontakta mig för att få del av vad jag har.
I dag har jag 794 ättlingar, 1161 om jag lägger till partners och med deras barn 1183 stycken.