NULL Skriv ut sidan - Alander-Wennberg

Anbytarforum

Titel: Alander-Wennberg
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2007-04-11, 19:06
12/2 1778 föds en son till Mårten Ahlander och Elsa Johansdotter på L:a Boaryd i Reftele. Sonen ges namnet Anders.  
I Reftele AI:7 pag 89, som behandlar 1800-talets första år, finns två Anders Mårtensson upptagna under Lilla Boaryd. Ingen är struken. Den förste, hemmasonen, har ovan nämnda födelseuppgifter, den senare (som följer omedelbart efter familjen) uppges vara född samma år, men den 13/8.  
I nästa  längd saknas båda dessa Anders. För den senare finns dock en anteckning om att han flyttat.  
Han är identisk med en soldat AM Färdig som 1803/1804 flyttar till Kållerstad. 1822 återvänder  han till Lilla Boaryd. I husförhörslängderna anges han nu vara född i Reftele, men naturligtvis står han inte att återfinna i födelseboken med de i husfl angivna födelseuppgifte.
I Kållerstads hsfl och allt framgent uppges han nu vara född 1772, men med skiftande födelsedagar. Ofta är dagen angiven till 12/2 - samma som den först nämnda Anders. Då den blivande  soldaten Anders gifter sig 1802 kallas han för hemmansbrukare med sannolik hemmadress Lilla Boaryd (man kan tolka det som om det är hustruns hemadress).  
Min uppfattning är att prästerna i trakten under dessa år var i behov av bättre optiker och att ovanstående Andersar i själva verket är samma person.
Men finns det någon som kan bekräfta detta? Finns det någon bouppteckning efter föräldrarna?
 
Soldaten är en anfader till mig och det vore fantastiskt att kunna infoga de djupt lärda rönen  som förmedlas i denna diskussion i min forskning.
 
Tack på förhand
 
Lars Norrby