NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Thomas Björk skrivet 2006-09-03, 19:46
Hej Bertil
 
Tack för riktningshjälpen.
 
Jag hittade Johannes Magnusson f.1796-03-03 och Elin Bengtsdotter f.1798-05-04 som föräldrar till Emanuel Otto Olsson.
 
Till Johannes och Elin har jag hittat fyra barn.
Carl Magnus f.1825-04-18
Jan Andreas f.1828-07-03
Bernt August f.1829-12-06
Emanuel Otto f.1833-12-24
 
Min första undran är varför barnen har olika efternamn? Emanuel Otto heter Olsson (eller Olofsson) medan Bernt August heter Johannesson. Finns det någon logisk förklaring för jag hittade ingen när jag försökte tyda bilderna i Genline.
 
Min andra undran är snarare en desperationsfråga. I Genline hittade jag 1796-03-03 posten för Johannes födelse men den var allt för rörig för mig att tyda. Jag lyckades förstå att det var rätt eftersom datumet till vänster stämmer och i högerkolumnen står det Johannes. Däremot så är det som står i mitten allt för svårt för mig att tyda i dagsläget.
 
Men desto mer jag får reda på desto mer känner jag att jag kommer närmre en lösning på frågan om den skotske skeppspojken som flöt iland är en anfader till mig eller inte.
Han lär ju ha kommit hit i unga år på 1740-talet och det skulle ju innebära att om han är förfader till Johannes så skulle det bara finnas en generation mellan dem. Frågan är ju då bara att hitta den kopplingen.
 
 
MVH
Thomas Björk