NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2000-11-11, 19:26
Brahe och den västgötska släkten Kiempe har den koppling som Björn redovisar. Kh Christoffer Kiempe o hu Ingrid Örnevinge har epitafium i N. Fågelås k:a. - I ”Eriksbergssläkten Kempe” [EK], Janne Kempe, stamtavla över släkten Kempe [i KB], finns en förmodad (men säkert felaktig, se nedan) koppling mellan kh Chr. Kiempe och boktryckaren o rådmannen i Linköping, nämnde Daniel Kempe. – Däremot kan det möjligen (men tveksamt) finnas någon annan koppling.
Kh Christoffers far är biskopen Johannes (Hans) Kiempe i Skara (1655 – 1673, f. 1596). En av dennes döttrar är den av Björn nämnda Margareta Kempe (d. 1701), hu till kh Brynolf Lundelius (d 1693) i Habo. Biskopens far är [EK, hm] Kristoffer Kempe, handelsman och borgare i Nylödöse med hu Karin Nilsdotter(!) – enda tidiga förekomsten av namnet ”Nils” som jag noterat.
Biskopen nämns i [EK] Johannes (Hans) Kempe, Nilosiensis [OBS! Det sista dock utan hänvisning]. - Handlanden Kristoffer K. uppges ha ytterligare en son, ”namnet obekant”.
Boktryckaren och rådmannen Daniel Kempe i Linköping härleds p f s: Handlanden Kristoffer K. i Nylödöse har en bror Olof K.. Denne är far till kh Anders K. i Köln (S), ca 1619/20 och har sonen Daniel, som blir borgmästare i Västerås 1642, g m Anna Roman, dotter till borgmästaren i Sthlm Börje Roman [allt enligt EK]. – Enligt [EK] skulle nu Daniel Kempe i Linköping ”antagligen” vara son till borgmästaren Daniel K. i Västerås. – Däremot används inte det fullständiga namnet D. Nicolaus K. I stamtavlan anges (?) om detta i aktuella tab 71 och 72. Utredningen under Linköping torde ha klarlagt den säkert felaktiga härledningen.
Daniel förekommer som namn på en av biskopens söner, student i Uppsala 1668, död där 1673 (U. univ matrikel).
Per Brahe är (djupt) involverad vid tillsättningen av kh Christoffer Kiempes efterträdare i Norra Fågelås, Johan(nes) Hof [Skara domkapitel EVI:27/1, bl a brev från Per Brahe, Visingsborg 12 dec 1678 om Johannes Hof]. Johannes Hof är gift med Beata Kiempe, dotter till kh Christoffer Kiempe. – Övriga källor bl a Skara stifts hm, kyrkböcker för N. Fågelås, Dimbo, Skara m fl, domböcker Kåkind HR, ”Boken om Fågelås. Mellan Åsen och sjön” i två delar (hembygdsföreningen i N. Fågelås).
Om det alls finns något samband mellan västgötasläkten Kiempe och Daniel Kempe i Linköping så är min uppfattning att det bör sökas via biskop Johannes K. bror (bröder?) eller farbröder. - Och i domkapitlets arkiv (Skara) kan säkert en hel del hämtas som berör grevskapet Visingsborg. Jag tror jag har någon anteckning från domboken för Växjö, tidigt 1600-tal om någon Kempe. - Själv är jag annars mycket intresserad av vad som kan komma fram om Norra Fågelås inom ramen för Olles ämne Visingsborg!