NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2008
Skrivet av: Hans Kihlman skrivet 2005-12-13, 03:04
Vad intressant att det finns stöd för annan stavning än Vinconsson!!! Jag tycker Vincensson är rimligare.
 
Jag vill i diskussionen lyfta fram fyra förekomster av Vincensson. Jag kallar dem:
- Knut 1590 Vincen(t)sson
- Knut 1663 Vincen(t)sson
- Knut 1706 Vincen(t)sson
- Knut 1718 Vincen(t)sson
 
Knut 1590 blev född detta år och enligt Almegius var han ännu 1660 bosatt på gården Åh i Forshälla socken, som ursprungligen hörde till Bildts stamgods. Almegius påstår att Knut 1590 är en oäkta Bildt.
 
Knut 1706/1718 från Askerön blev 1706 och 1718 fadder i Valla, och kan därmed inte vara densamma som Knut 1590.
 
Knut 1663 är intressant eftersom han 1663 satte sitt bomärke på ett brev visat för Ting i Häröd i Myckleby socken 16 februari 1664. Brevet var ett köpebrev tillhörande Daniel Bildt och rörde Askerön.
 
Notera att Knut 1663 är kopplad till såväl Bildt som Askerön. Knut 1663 kan därför vara Knut 1590 (oäkta Bildt) och Knut 1706 på Askerön, men inte bägge samtidigt!
 
Almegius hävdar att Knut 1590 är far till kyrkoherden i Myckleby, Vincent Knutsson. Vissa menar att ett antal av kyrkoherdens barn (Vincentsson), t.ex en Knut, bosatt sig på Askerön. Här finns helt klart ett problem! Kyrkoherden sägs vara född 1630 och kyrkoherdens fru sägs vara född 1636. Knut 1663 kan inte sätta sitt bomärke på ett brev om han är barn till kyrkoherden född c:a 1665.
 
Läsaren är säkert förvirrad i detta läge, och det är bara rimligt. Uppenbarligen finns det samband mellan Knut 1590, Knut 1663 och Knut 1706 och kyrkoherden.
 
Antag att
Knut 1590 är densamme som Knut 1663 och via Bildt har en koppling till Askerön.
 
Hans son Vincent Knutsson blir kyrkoherde i Myckleby och vissa av hans barn kommer via sin farfar Knut 1590 att bosätta sig på Askerön. En av dessa är Knut 1706/1718. Var bosätter de sig? Är det på Daniel Bildts jord?
 
Det hittills redovisade stärker Almegius hypotes om sambandet mellan kyrkoherden och ätten Bildt.
 
Hur kommer då Hans Vincentsson in? Han är uppenbart far till ett flertal barn födda kanske 1669-1680. Jag tycker att det finns skäl att fundera över om Hans kan vara en son till kyrkoherden i ett tidigare äktenskap. Kyrkoherden sägs vara född cirka 1630 och gifte sig med sin föregångares änka.
 
Hans Vincentssons barn gifter sig 1698-1710. Om Hans Vincensson är född i ett tidigare äktenskap finns tid, även om den är knapp. Tiden blir dock längre om Anna Hansdotter född 1669 och död 1763 kan avfärdas som barn till Hans Vincentsson. Att en kvinna född 1669 skulle gift sig 1708 låter högt och att hon dessutom blir 94 år gör att man kanske skall fundera på om det är en annan Anna Hansdotter?
 
Som sagt: jag släktforskar via nätet, och det är väl inte helt korrekt eftersom jag bara ser andras bearbetade data. Jag kan dock fortfarande ifrågasätta rimligheter och peka på andra alternativ, även om jag snyltar på andras arbete... Det finns ett antal Vinsensson med anknytning till Askerön och eftersom Hans Vinsenssons ursprung är okänt kanske det är där man skall börja leta?