NULL Skriv ut sidan - Vad hade han gjort för något???

Anbytarforum

Titel: Vad hade han gjort för något???
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-03-10, 11:26
Stefan! Ja, det gick ju bra för Sirius. Grattis!  
 
Jag får väl ta åt mig av en del av kritiken. Dels ligger det en tidningsartikel till grund för Stefans frågeställning. Även 1869 skrev man osanningar i tidningen. Detta får inte glömmas bort. Vidare är Herdaminnet över Palmgren, som Maud mycket riktigt påpekar, i stort sätt identiskt med det som Vrigstads Hembygdsförening anför i sitt memorium över Palmgren. Skillnaden är att man i Herdaminnet inte skriver något om någon fylleriskandal vilket Vrigstads Hembygsförening gör.  
 
Här skulle det vara tacksamt med en person som har kunskap i Herdaminnen. Kan det vara så enkelt att man helt enkelt utelämnade denna pickanta detalj om Palmgren, något Vrigstads Hembygdsförening valde att inte göra? Jag vet inte!  
 
Marianne skriver här ovan att hon funnit uppgifter om att Palmgren anklagats av församlingen för flera förbrytelser. Det skulle kunna stämma bra med det Maud anför, nämligen att De rysliga misstankarna torde röra sig om något annat och betydligt allvarligare.
 
En kontakt med Vrigstads Hembygdsförening kan inte skada i sammanhanget och också en titt i kyrkorådets protokoll som Marianne föreslår.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 10 mars, 2009)