NULL Skriv ut sidan - Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!

Anbytarforum

Titel: Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2000-08-22, 21:49
Hej Pernilla!
 
Det är intressanta frågor, hypoteser och slutsatser du kommer med. Jag ska studera frågorna, och försöka utforska källmaterialet, Dessvärre kan det dröja något, eftersom jag inte har ficher till alla berörda socknar. Vissa av frågorna får därför förmodligen vänta till nästa besök på Vadstena Landsarkiv.
 
Några av frågorna kan jag emellertid besvara här och nu:
 
1) Visst har Anders Persson och Elisabeth Hindriksdotter i Björkhult/Rumhult dottern Kerstin f 1680 2/8, d 1765 20/9, gift 1:o 1700 3/10 m Jöns Jönsson d 1701 19/5, gift 2:o 1702 19/10 m Måns Jonsson
barn:
1 Jöns Jönsson f 1701 19/9
2 Anders Månsson f 1706 (tack Pernilla!)
2 Hindrik Månsson f 1708 3/2
2 Kerstin Månsdotter f 1709 10/11
2 Maria Månsdotter f 1714 (tack Pernilla!)
2 Karin Månsdotter f 1716 31/10
2 Hindrik Månsson f 1719 14/6
2 Elisabeth Månsdotter f 1725 (tack Pernilla!)
[flera av uppgifterna ovan enligt medd. av Björn-Åke Petersson, Kallinge, tack Björn-Åke!]
 
En annan som sysslat mycket med denna släktkrets (Höckhults-, Grönhults-, Träthults- och Norrhultsläkterna m.m.) är Göran Svensson, Vimmerby. Jag har diskuterat bl.a. Anders Perssons (ca 1652-1694 i Björkhult och Rumhult) ursprung med honom, och han är numera (efter bl.a. studium av faddrar) helt övertygad om att Anders är son till Per Nilsson (ca 1600-1682) och Brita Bengtsdotter (ca 1614-1699) i Björkhult, Hjorteds sn, vigda i Hjorted 1635 5/4. Anders finns inte med i dopboken, men förekommer livligt som fadder åt parets övriga barns familjer, och även vice versa. Jag ansluter mig helt till hans uppfattning. Anders måste höra dit.
 
Dessvärre måste nog anorna 102/103 (Anders N.N. i Höckhult med hustru) tills vidare utgå. Efter diskussioner med bl.a. Göran Svensson, Björn-Åke Petersson och Bo Persson har det visat sig osäkert om de verkligen är föräldrar till ana 51 Kerstin Andersdotter i Höckhult. (det är dock inte helt uteslutet)
 
2) Mycket intressant teori att Sven Månsson skulle ha varit född i Odensvi. Jag har dessvärre inte Odensvi-korten hemma, och minns inte om det finns födelseböcker för det året. Odensvi C:1 börjar ju i och för sig ganska tidigt, men jag vill minnas attt det finns en hel del luckor för långa perioder. Har du (eller någon annan?) någon teori/hypotes/ledtråd om var han i så fall skulle kunna vara född, och vilka föräldrarna kan vara?
 
3) Brita Jönsdotter skulle mycket väl kunna vara dotter till Jöns Nilsson i Norrhult (bg 1663 1?/2), dock är det något osäkert, eftersom det samtidigt fanns en Jöns Månsson i Norrhult (1610-1689 [bg 21/7]). De nämns i kyrkboken oftast utan patronymika. En av dem (ej helt klart vilken) får en dotter Brita 1639 (döpt 13/10), vilket skulle kunna passa med din Brita Jönsdotter, som gifter sig 1658. Men eftersom hon har sönerna Nils och Jöns, men ingen Måns, så..... Men å andra sidan heter ju hennes man också Jöns Nilsson, så det har ju knappast något större indicievärde. Jöns Nilsson är gift först med Brita Eskilsdotter, som dör 1636 (?bg 2/9), och gifter 1637 om sig med Anna Germundsdotter (bg 1667 23 e,Tref.). Men detta sistnämnda ger oss flera viktiga (i alla fall tänkbara) indicier: Efterson Jöns Nilssons första hustru hade hetat Brita borde den första dottern i andra giftet enligt tidens sed få den avlidna hustruns namn, vilket skulle passa mycket bra på Brita, född 1639. din Brita Jönsdotter har ju dessutom dottern Anna, född 1676. Det är också mycket intressant, eftersom Anna Germundsdotter fortfarande levde, när den äldre dottern Kerstin föddes 1663. Vid den här tiden uppkallade man inte gärna levande personer, men när nästa dotter föddes 1676 (efter 4 (3??) pojkar) hade ju hustru Anna varit död i 9 år, och barnet borde då (om hon var hustru Annas dotterdotter) ha uppkallat efter sin mormor. (kanske farmodern kan ha hetat Kerstin?) Det är således, med tanke på dessa sammantagna indicier, synnerligen troligt att Brita är dotter till Jöns Nilsson och Anna Germundsdotter.  
[många av uppgifterna ovan enligt medd. av Göran Svensson, Vimmerby, tack Göran!]
 
Ett av Brita Jönsdotters barn heter Steenfred. Är det en son eller dotter? (kvinnonamn på -frid eller -fred förekommer faktiskt) Om det i stället visat sig stå Sifrid eller Sigfrid hade det varit intressant. Då hade man nästan kunnat frestas att tro att Brita i stället hade varit en dotter i Jöns Nilssons första gifte med Brita Eskilsdotter (postumt född 1636??, då hade också Brita varit det självklara namnet). Dennas far hette nämligen Eskil Sifridsson (eller Sigfridsson) [GS]