NULL Skriv ut sidan - Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!

Anbytarforum

Titel: Tjust- & Tunaläns härader - anor bortbytes!
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 1999-12-11, 17:15
Hej Hjortedsfoskare!
 
Jag har inte kollat upp saken närmare (jag ska göra detta), men jag kan tänka mig att Peter Nilsson (Jungman, [som jag tror är mera ett namn än en titel]), som Inge frågar om, skulle kunna vara son till dragonen Nils Jungman och hans hustru Ingärd Jonsdotter i  Marsgölehult (nr 10-11), och således bror till hustru Kerstin Nilsdotter i Tribbhult (nr 5).
 
Bengt Nilsson i Bjurvik, som flera forskare diskuterar, förefaller inte vara son till Nils i Bjurvik (död  1654). Denne har däremot ytterligare en son, Måns Nilsson, som inte bor kvar i Bjurvik, utan flyttar iväg (vart han flyttar kan jag i skrivande stund tyvärr inte upplysa om)
 
Tack Per för kompletterande uppgifter! Det tycks f.ö. vara vanligt i Hjorted, att hemmanen är uppsplittrade på en stor mängd brukningsenheter. Detta får till följd att många byar är synnerligen stora och folkrika, i synnerhet Gissebo och Getterum, som jag också har anknytning till.  
 
Var ligger f.ö. Hagen, som  (nr 9) Brita Svensdotter (1683-1772) säges komma från? Du hade hennes korrekta födelseår och -dag. Är uppgiften hämtad från en husförhörslängd,  en nekrolog, eller har du hittat en födelsenotis på henne? Vilka skulle hennes föräldrar kunna vara; är hon överhuvud taget född i Hagen, eller kom hon ursprungligen från någon annan plats? Jag har inte sett någon Sven i Hagen nämnd i källorna.