NULL Skriv ut sidan - Söker försvunnen dräng från Långaryd

Anbytarforum

Titel: Söker försvunnen dräng från Långaryd
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2011-11-03, 13:59
Jag söker drängen Carl Lindberg, vilken var dräng hos min farfars farföräldrar (åtminstone i Sveriges befolkning 1880); hemmansägaren Mårten August Andersson och hans hustru Anna Johanna Jönsdotter (Lindberg), vilka bodde i Linnås i Långaryd. Där anges det att han är född 1859 i Långaryd. På grund av hans efternamn misstänker jag att han kan vara en bror till min farfars farmor, Anna Lindberg; men jag hittar honom varken i husförhörslängderna eller i födelseboken för Långaryd 1859 - eller för angränsande år.  
 
Min farfars farmors far och mor, hemmansägaren Jöns Abrahamsson (Lindberg) och hans hustru Maria Beata Johannesdotter bodde på Bohestra i Långaryd enligt Sveriges befolkning 1880 och då finns bara ett av barnen kvar: dottern Ida Katarina (som utvandrade till Amerika 1887). I tidigare husförhörslängder som visar Bohestra, där min farfars farmor föddes och växte upp, kan jag se någon son som heter Carl och är född 1859. Inte heller i Sveriges befolkning 1890 eller dito 1900 hittar jag honom; varken hos min farfars farföräldrar eller hos min farfars farmors föräldrar. Tittade efter i Emibas också men fann ingenting där.
 
Finns det någon som är villig att hjälpa till att finna honom?
 
Vänligen
Johan Lindberg