NULL Skriv ut sidan - Soldat från Rumskulla

Anbytarforum

Titel: Soldat från Rumskulla
Skrivet av: Lars Skillius skrivet 2011-03-29, 14:12
Först kan man konstatera att din  Carl Tapper saknas i Centrala Soldatregistret. Enligt Grill bör han ha tillhört antingen Kalmar regemente och i så fall Aspelands kompani eller Första Livgrenadjärregementet. Sedan jag utan framgång sökt i ett par generalmönsterrullor för Kalmar regte börjar jag luta åt att han var en grenadjär. Detta noterat i förhoppning om att jag nu inte vilseleder dig. Dessvärre finns inga GMR för Första Livgrenadjärregementet under den tidsperiod då soldat Tapper var aktiv, endast andra mönstringsrullor. Dessa är dock varken särskilt informativa eller fullständiga, utan förefaller upprättade för vissa specifika syften. Dessutom har sistnämnda regte organiserats om under soldat Tappers aktiva period. Jag kan inget om detta regte. Därför bör du försöka få kontakt med någon som är förtrogen med Första Livgrenadjärregementet.  
 
Ovannämnda mönstringsrullor finns i Riksarkivets, SVAR, Rullor 1724-. I en avmönstringsrulla för Ydre kompani, bildid A0052068_00142, finns en Tapper utan förnamn. Eftersom ett och samma soldatnamn kunde återkomma i flera av ett regte:s kompanier så kan det röra sig om en helt annan soldat. Namnet Tapper syns även i bildid A0052067_00320.