NULL Skriv ut sidan - Lycke

Anbytarforum

Titel: Lycke
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2014-01-26, 22:34
Hej!
 
Fiskaren Nils Sjöberg med familj flyttade från Ärholmen i Lycke ca 1805, men det står inte vart.
Källor: mtl 1806, Gbgs & Bohus läns Landskontor, EIIIa:43, sid 445, och hfl 1805, Lycke AI:2 sid 89.
(Familjen finns även med i hfl 1798, AI:1 sid 15, bild 53 i AD och i hfl 1800 AI:1 sid 77, bild 117 i AD.)
 
Jag har letat igenom alla kustsocknar i mtl 1807, EIIIa:44 från Norum i norr till Majorna/Nya Varvet i söder inklusive öarna i Göteborgs  
södra skärgård, Öckerö och Marstrand. Jag har även sökt i Tjörns släktforskares databas. Dock utan att hitta denne Nils Sjöberg.  
 
Tänker mig att han skulle flytta till en annan kustsocken då han var fiskare - eller så sadlade han kanske om då sillperioden var på upphällningen?
 
Kanske någon erfaren släkt/bygdeforskare känner till vart han kan ha tagit vägen?
 
Dottern Cecilia, född 1804, förmodar jag var den flicka som 1835 flyttade från Karl Johans fs till Gbg Kristine fs.
I utflyttningslängden KJ BI:1 sid 549, bild 278 i AD, står det att hon kom från Thorsby men det står inget årtal.  
Frågan är om det var den församling hon kom inflyttande ifrån eller om det var hennes födelseförsamling.
Hon bör i alla fall vara inflyttad till KJ före 1827 då jag inte kan hitta henne i KJ:s inflyttningslängd.
 
Lycke AI:2 sid 89, hfl 1805:

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/405517.jpg)
 
 
Och vad betyder SC före födelseåren?
 
Mvh
Marianne