NULL Skriv ut sidan - Rekonstruktion Tånnö, Voxtorp och Värnamo

Anbytarforum

Titel: Rekonstruktion Tånnö, Voxtorp och Värnamo
Skrivet av: Peter Wirdemo skrivet 2012-09-22, 20:20
Tack för tipset Eva! Har sett pågående rekonstruktioner nämnas i andra trådar, men just denna tråd hade jag missat, där finns en del intressanta synpunkter om hur man kan göra som man kan försöka ta hänsyn till!
 
Har sett det nämnas i något forum (kanske var här på anbytarforum, men hittar det inte just nu) för mer än 10 år sedan, men hittar inget material när jag söker på internet, så det verkar inte finnas någon webbsida med försök att rekonstruera kyrkoböckerna. Finns det något färdigt material att tillgå någonstans?  
 
I alla fall här är en kort bakgrund till varför jag startade wikin: om det inte finns något att hitta nu, så kanske det inte kommer finnas om 1 eller 2 år heller, då det var mer än 10 år sedan det började diskuteras. För att försöka hjälpa andra, liksom jag, som har anor i de aktuella socknarna så gör jag tvärtemot vad andra gör, nämligen påbörjar arbetet från början men håller tillgång till hela projektet öppet för alla redan från början. Om det inte leder till en perfekt rekonstruktion gör nog inte så mycket, får man bara in lite material så hjälper det alltid någon, eventuellt någon som har riktigt bra förmåga att rekonstruera böckerna och sammanställa informationen på ett bra sätt.  
 
Grovjobbet består nog i att hitta alla referenser till socknarna i befintliga källor, och då finns det nog inte mycket hjälp av bra verktyg, struktur och databaser utan det är tålmodigt arbete som gäller . Om man då samarbetar i en portal så kommer arbetet gå snabbare. Bonus om någon som redan forskat fram information om någon familj delar med sig av sin bit och bidrar till helheten.
 
Som jag nämnt i en annan tråd så tror jag att rädslan för att göra dubbelarbete hindrar oss ifrån att köra igång ett lite större projekt, därför tyckte jag att en öppen wiki är bra för att undvika dubbelarbete. Dock kan jag inte undvika att göra dubbelarbete för det arbete som alla som sitter på informationen själva redan har gjort. Men trots allt, hellre lite dubbelarbete än inget forskande alls.
 
Det är möjligt att projektet misslyckas, men hellre ett misslyckande än att inte försöka alls ;)