NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-05
Skrivet av: Sam Blixt skrivet 2001-07-03, 23:13
Hej Anna!
 
Den 2 augusti 2000 beslutade PLF:s styrelse att lägga ut databasen på CD-skivor.  
 
Eftersom det inte kommit in tillräckligt många anmälningar av intresserade medhjälpare föreslog jag vid PLF's styrelsemöte den 21 mars 2001 att jag skulle ta upp problemet på Sveriges Släktforskarförbunds styrelsemöte i Leksand den 23 mars att släktforskarförbundet skulle ta fram en programvara för sökning i databaser för födda, vigda och döda. Alla tyckte detta var bra, Carl Szabad har börjat med arbetet, som redan är på gång.
 
Vad varje CD-skiva skall innehålla och hur de skall vara utformade kommer att bestämmas med det snaraste. Vi kommer att diskutera de förslag vi får in från alla intresserade och våra samarbetspartner i olika föreningar.
 
Vill Du hjälpa till med tvättningen av filerna, är Du välkommen. Jag skickar de filer Du åtar Dig att justera. Carl har skrivit ned en bra checklista som Du kan använda. Förutsättningen är att Du har tillgång till Word och Excel.  
Om Du är intresserad så skriv i så fall till samblixt@algonet.se. OBS Detta gäller alla som kan något om hur Excel fungerar, medlemmar i PLF eller andra intresserade.
 
Några priser på kommande CD-skivor har vi inte, men det blir troligen mellan 300:- och 500:- för varje CD, hela databasen för födda, vigda och döda kommer att läggas ut på fyra regionalt uppdelade delar.  
 
Den ungefärliga omfattningen blir troligen följande:
Del 1: Mellersta Kalmar län samt det som finns i Jönköpings län,
Del 2: Norra Kalmar län samt det som finns i Östergötland
Del 3: Södra Kalmar län samt det som finns i Blekinge
Del 4: Öland, dvs Borgholm och Mörbylånga kommuner.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn