NULL Skriv ut sidan - Långarydssläkten

Anbytarforum

Titel: Långarydssläkten
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2011-08-27, 22:39
Min farfar hade, om än inte särskilt utvecklade, teorier om att vår släkt kunde ingå i Långarydssläkten. Jag kände, redan när han levde, till att farfars släkt till största delen härstammade från Långaryd i Småland, men kunde dessvärre inte säga mer än så och hade därför inga egna teorier att framlägga och diskutera med honom. Jag har nu släktforskat en längre tid och funnit kopplingarna i Småland: på i hans fars anor finns det på dennes mors sida (farfars farmors) anor sedan lång tid tillbaka i Långaryd och på dennes fars (farfars farfar) sida detsamma. En ana härstammar emellertid från Våthult i Småland (min farfars farfars far). I hans mors anor är det på dennes mors sida (farfars mormor) släkt i Dalarna flera generationer bakåt och på faderns sida (farfars morfar) finns det även där kopplingar till Småland. Farfar talade någon gång om Våthult i Småland, varifrån hans farfars pappa kom, och om släkten på hans farmors sida, som härstammade från Långaryd. De teorier som farfar framlade saknar egentligen någon stabil grund, eftersom han själv inte kommit särskilt långt; men jag är mycket intresserad och vill veta mer. Jag vet emellertid inte var jag skall söka, vem man kan ta kontakt med eller var man skall börja. Finns det någon här inne som är mer bevandrad i ämnet och kan hjälpa mig att se hur jag skall gå tillväga?
 
Vänligen
Johan Lindberg