NULL Skriv ut sidan - Kyrkoherde Laurentius Andreae i Barkeryd, död 1609

Anbytarforum

Titel: Kyrkoherde Laurentius Andreae i Barkeryd, död 1609
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-06-13, 10:09
Laurentius Andreae, kh i Barkeryd, död 1609, hade enligt en uppgift här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/11859.html?onsdagden31maj20002124#POST60530) döttrar gifta med, kh i Vireda, Jonas Olai Korp och länsmannen i Rogberga, Per (Månsson) Korp.  Namnet på Jonas Olai Korps hustru är okänt medans namnet på Per Korps hustru är Ingeborg. Källa anges vara HM, som jag ej har tillgång till. Finns där källhänvisningar i denna?
 
Efterhand som övrig litteratur m m gåtts igenom finner jag andra uppgifter:
 
Molin, Smolandi Upsalienses, I, sid 55, anger att kh i Barkeryd, Laurentius Andreae, (vars barn kallade sig Flojerus), död 1641, var gift 1:o med NN Larsdotter, dotter till företrädaren Laurentius Andreae (död 1609), 2:o med Elisabet, prästdotter från Gränna (enl Molin rimligtvis dotter till Andreas Petri, kh i Gränna 1584-1602).
 
Per Ericsson har i SoH 1994:2 under Kompletteringar och rättelser..  följande angivelser: Enl Tveta h:d dombok 1624 11/3 sålde herr Jon i Vireda, Per Korp i Rogberga och Jöns i Munkebo (Lekeryds sn), samtliga på sina hustrus vägnar, samt h Anna i Vrixtorp skattegården i Barkeryd till Lars (Andersson/Flojerus/) och hans hustru Lisbet.
 
Sten Möller rättar i SoH 1989:1 sid 46, den felaktiga antavlan från SoH 1987:1 vilken innehåller de ovan nämnda Barkerydsprästerna (i rättelsen olyckligtvis kallade Bankerydsprästerna). Möller anger som källa till rättelsen vänliga och initierade läsare. I den rättade antavlan anges Elisabeth Larsdotter vara dotter till kh Laurentius Andreae (död 1609) och gift med kh Laurentius Andreae, (död 1641). (I denna antavla anges vidare att kh i Barkeryd Andreas Nicolai, d 1579, var far till kh Laurentius Andreae (död 1609)).
 
Från egen forskning kan jag bidra med att kh i Vireda, Jonas Olai Korps (d 1652) första hustru hette Brita Larsdotter (källa mt 1643) vilket utgör en komplettering till såväl Molin som till Per Ericssons komplettering i SoH.
 
Finns det fler som forskar på ovanstående familj, och som kan bidra med kompletteringar och mera säkra källhänvisningar?