NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.2.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.2.2001
Skrivet av: Annika Jacobsson skrivet 2000-01-30, 10:33
Hej Cajsa!
Jag har varit inne och kikat på ditt inlägg, då namnet Svan i kombination med Agunnaryd förekomer även i den släktforskning som gjorts på min svärmors sida. Min svärmor var Anna född Svensson i Eket, Örkelljunga. Men, hennes fm mf är angiven som Drängen i Holmen Nils Johan Svahn, f. 23 Nov. 1808, i Agunnaryd, alltså 26 år efter den Jöns Gustavsson Svan du söker information om. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig just nu i alla fall, för jag har inte honom omnämnd. Men kanske fungerar det tvärtom. Kanske har du stött på namnet Nils Johan Svahn (Svan?) i Agunnaryd? Eller kanske har någon annan gjort det. Nils John är den tidigaste länken vi har i den grenen. Sedan slutar det. Han var f.ö. gift med Christina Svensdotter, f. 2 dec 1811, också i Agunnaryd.
Ett av deras barn var Annas fmm, Mara Nilsdotter, f. 22 dec 1829, också i Agunnaryd.
Nu känner jag för övrigt att jag halkade in på ett sidospår med tanke på rubriken, så jag kommer att leda över den senare delen av frågan under Småland/Agunnaryd i stället. Men Svan undrar alltså över.