NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 september, 2003
Skrivet av: Birgitta Rosén skrivet 2000-12-02, 14:07
Tor!
jag har tre bröder Bröms, Mats, Hans och Gottfrid, födda 1741-55, i Västlands sn, Uppland, söner till Olof Bröms och Maria Duhan. Olof B. var smältardräng (1741) vid Västlands bruk.
De tycks alla tre flytta till Småland. Mats Bröms är min ana och hans son Johan Erik Bröms var smedsmästare i Ankarsrum, Hallingeberg och Fredriksfors, Döderhult. Vad heter dina Bröms i Tingsås? Har du föräldrarna?
Den här släkten tycks alltså har flyttat till Småland från Uppland och här finns också vallonska anor med släkten Duhan.
De lundbergare, som är mina anor kommer från Bergslagen och flyttar till Småland med Asmund Lundberg, som blir hammarsmedsmästare vid Falsterbro bruk, Hjorteds sn. Han dör 1778 i Högsby sn. Hans son Jacob är min ana och honom har jag koll på. Det är hans son Johan Jacob, som du nämner. Den Abraham Lundberg, som du har på Stenfors och Linnefors är bror till Jacob. Han försvinner för mig efter Linnefors 1786.Har du fler uppgifter om honom? Erik Lundberg känner jag inte alls till. Vad har du om honom?
Intressant tycker jag är, att alla de här smedsfamiljerna kommer till Småland från olika bruksmiljöer längre norrut och sedan stannar i de östsvenska bruksorterna.
Tacksam för fler fakta kring dessa smeder!
Mvh
Birgitta Rosén