NULL Skriv ut sidan - Huset Koltorpet

Anbytarforum

Titel: Huset Koltorpet
Skrivet av: Magnus Wiberg skrivet 2012-01-09, 22:49
Jag vill berätta hur det förhåller sig med Harald Wiberg och upprinnelsen till hans tomteillustrationer. Familjen tog över nedre Koltorpet 1959. Tidigare hade vi bott i den gamla parstugan i Stormandebo by, några km därifrån. Jag vill minnas från 1948. Min far var mycket angelägen att få komma till Koltorpet, som skulle bli ledigt, då han upplevt mycket tid under sin tidiga barndom just i övre Koltorpet, där hans barndomsvän Gustaf Karlsson bodde med sina föräldrar. Där, berättade han ofta och med smittande inlevelse, hade han i julnatten tvingats gå ensam ut på det gamla dasset, som låg långt från boningshuset. När han satt där ensam i den tysta vinternatten, berättade han, kom tomten tassande från ladugården. Detta var när han var fyra år och inträffade alltså julnatten 1912. Den lille tomtegubbe han då såg teknade och målade han sedan av många , många gånger och det är den gubbe som långt senare kom att vara avbildad i hans många julkort och böcker. Själv måste jag nog också erkänna, att jag nog en hel del trodde på den där lille gubben, en förtrollnig som faktiskt inte bröts förrän jag och min fru 2008 flyttade från och lämnade mitt barndomshem, Koltorpet på Ekerö utanför Stockholm, då vi båda som pensionärer flyttade till skogarna utanför Eskilstuna.