NULL Skriv ut sidan - Huset Koltorpet

Anbytarforum

Titel: Huset Koltorpet
Skrivet av: Bo Lindén skrivet 2009-11-30, 12:29
Hej på er! Jag kan berätta lite mer om KOLTORPET. Från början av 1950-talet bodde mina morföräldrar där, fram till 1959. Därefter tog Harald Wiberg vid. Det finns egentligen två torp där. När jag växte upp kallades de för Vita Koltorpet och Röda Koltorpet. Mina morföräldrar bodde i det Röda Koltorpet, som Harald Wiberg tog över. Mina morföräldrar hade tidigare arrenderat en gård i Stormbo innan de flyttade ut till det som vi kallade Röda Koltorpet. Naturen kring de båda torpen samt Stormbo är så underbar så att jag besöker den minst ett par gångerper år. Våren och hösten rekommenderar jag. Våren är det gullvivor och lijekonvalj, på sensommaren svamp. På den tiden, -50 och 60-talen när det fanns 5st lantbruk i Stormbo och landskapet var mer öppet av betande djur, var det att gå i hagarna och plocka smultron och andra bär.  Det är ju så att man drömmer till baka tillbaka tillbaka till dessa tider som var . Med dessa rader hoppas jag att männskor skall hitta tillbaka till en inre harmomi, Besök denna byggd.